Kami
A few words about Us.


Assalamualaikum
Hamba Allah yang mencari erti kehidupan.
Menulis sekadar mengisi masa lapang.
Menyalurkan jiwa melalui tulisan.
Kesempurnaan orang lain menyempurnakan kekurangan diri kita.
Setiap yang datang akan pergi jua.
Setiap yang berlaku tersembunyi hikmah tersendiri.
Kepada Dia kita berserah

Note

Segala hasil penulisan diharap tidak disalin oleh mana-mana pihak.
Allah melihat segala tindakan kita.


Content
All I care.

Aku Introvert - Lifhae
Keeping secret and remain silent sometime be the curse.
» [Intro]
» [1]
» [2]
» [3]
» [4]
» [5]
» [6]
» [7]
» [8]
» [9]
» [10]

» [11]
» [12]
» [13]
» [14]
» [15]

La Estrella - Lifhae
It's not what you feel, It's how you feel it existance.
» [Intro]
» [1]
» [2]
» [3]
» [4]
» [5]
» [6]
» [7]
» [8]
» [9]
» [10]
» [11]
» [12]
» [13]
» [14]
» [15]

Bloodties - nouhainaz
Being strong sometimes weak.
» [Intro]
» [1]
» [2]
» [3]
» [4]
» [5]
» [6]
» [7]
» [8]
» [9]
» [10]
» [11]
» [12]
» [13]
» [14]
» [15]
» [16]
» [17]
» [18]
» [19]
» [20]
» [21]
» [12]
» [13]
» [14]
» [15]

BlogRoll
See them.

Follow Us

Lifhae| AliaAllias| Penulisan2U| Empty|

Your link here? Apply

The Guide
Hopefully Helpful.

Login| BloggerPlugin| ColourCodes| BloggerStop| BloggerTips| Learn Php/Java/Html| CoolTemplate| BlogSkin| Title Bar Maker| Cursors|

The Lyric.
Here's a story of a boy,
Living in the lonely world,
A hidden note, A secret crush,
A little girl who talks too much.

Well, I'm standing in the crowd,
And when you smile I check you out,
But you don't even know my name,
You're too busy playing games,

And I want you too know,
If you lose your way,
I won't let you go.

If I cut my hair,
If I change my clothes,
Will you notice me?

If I bite my lip,
If I say hello,
Will you notice me?


[Chapter 6] Bloodties.
Monday, November 8 at 6:35 PM 0 bersuara
Chapter 6

“Bro, lambat datang hari ni? Selalunya setengah jam sebelum loceng berbunyi kau dah ada dalam kelas ni. Kalau tak baca buku dalam kelas, mesti ada dekat bilik pengawas punya.” Tegur Aman sebaik Nouh melangkah masuk ke kelas. Loceng baru saja berbunyi. Nouh yang masih rasa pelik dengan jam tangannya dan waktu yang berjalan, hanya melihat Aman tanpa reaksi.

“Uih, jeling-jeling manja nampak? Apahal bro? Probs dengan Headboy lagi ke? Tu la, dulu aku cakap dengan kau jangan ambil jawatan tu, kau ambil jugak. Sekarang ni kau tension-tension, aku jugak yang susah nak menghadap muka kau masam macam ni.” Aman masih merepek. Nouh mengambil tempatnya di sebelah Aman. Kelas yang bising tidak diambil peduli. Masa pertama, Pendidikan Seni. Waktu-waktu hampir ke peperiksaan ni, kelas yang tidak penting macam Pendidikan Seni dan Pendidikan Jasmani selalunya tiada cikgu yang masuk. Bagi memberi ruang untuk pelajar mengulangkaji pelajaran.

“Apa yang kau merepek ni Aman? Hish.” Bahu Aman disiku Nouh. “Aku tak ada apalah. Bukannya pasal Headboy ke apa. Macam tak biasa je aku tak balas balik soalan kau yang bengong-bengong tu.”

“Aku pulak yang bengong? Haish. Susah kawan dengan orang skema ni.”

“Haha. Susah? Kau ni tiga tahun berkepit dengan aku macam gay-osh, kata susah lagi? Oke, I agree, I’m a dork. I’m happy to live with that title. Jangan la terasa sangat bai.”

“Aih? Aku pulak yang kena? Okay, I think this is what happen between you and that girl right?” Aman dah masuk mod Englishnya. Slanganya pun dah sama macam Brad Pitt dalam cerita Inglorious Basterds.

“Huh? What girl?” Nouh menjawab dengan slanga yang sama.

“Aah. You think I don’t saw you and her with your father and I-don’t-know-who outside the gate huh? Haha. Don’t play dumb with me my man. I’m your best detective in school.”

“Haha. I agree with that detective point though. But what happen with me and that Nour, it’s a secret. For now. I’ll tell you when I’m ready. You know I will right? We’re swearing brothers. No secrets.”

“Yerp. You got that right. I’ll wait. Oh, yeah! I have something to show you though.” Aman menjawab. Nouh melihat tangan Aman menyeluk poket beg sandangnya yang dilekatkan dengan butang-butang band indie. Dikeluarkan sesuatu. “I found this. Yesterday. I think it’s theirs.” Aman menyambung berbicara.

“Oh. Bracelete with that logo. Same type like the one we found right?”

“Yeah. And this has different colour than the other. That is purple. This is pink.”

“Oh, right. I remember now. Kau jumpa dekat mana gelang ni?”

“Bawah meja Lefty.” Seraya mereka berdua melihat Lefty yang duduk jauh di sudut hujung belakang kelas. Senyap. Macam biasa.

“Kau rasa dia ada sangkut paut dengan geng tu jugak tak?”

“Anarchist Gang? Punk dah tak ada kan sekarang?”

“Tak mustahil ada. Tapi memang tu logo yang ada dekat gelang tu kan?”

“A’ah. Tapi.. Takkan lelaki kot yang pakai gelang-gelang ni? Please. Purple? Pink? So feminine.”

“Tu aku tak tau. Boleh jadi jugak. We don’t really know right? I bet someone is searching it right now. Kau pandai bab-bab psikologi orang kan? Cuba tengok-tengok sikit dalam kelas ni. Mana tahu ada muka-muka yang gelisah sekarang.”

“No problem sir. Gelang ni?”

“Bak sini. Aku simpan dulu. Aku nak belek-belek dekat rumah nanti.” Gelang berwarna merah jambu itu bertukar tangan. Lantas gelang itu dimasukkan ke dalam kocek seluarnya. Lebih selamat disimpan di badan. Takut begnya diselongkar sesiapa.


******



“Bila nak rehat ni? Dah tepu dah otak aku asyik cikgu ulang benda sama ja.” Q-bee berbisik dari belakang.

“10 minutes more, dear.” Nour menjawab. Sushi hanya menjeling dari tepi. Malas melayan.

“Jom keluar sekarang. Cakaplah kita nak pergi tandas.” Q-bee masih membisik.

“Uih. Kau jangan. Sama jugak nanti. Dia bukannya bagi kita keluar pun. Dah nak rehat dah pun ni.” Nour menjawab perlahan. Sambil menoleh ke belakang sekali dua. Gusar perbualan mereka didengari Cikgu Xiang, cikgu subjek Sejarah mereka.

“Hish. Aku dah tak tahan ni.”

KRIIIIIIIIIIIIIIINGGGG!!!!!!! Loceng sekolah berbunyi. Tetapi bukan loceng waktu rehat. Loceng kebakaran.

“Ni siapa pula yang main loceng kebakaran ni?” Sushi mengomel sendirian. Nour dan Q-bee menoleh ke luar kelas. Dilihat ramai pelajar dari sebelah utara berlari ke selatan blok.

“Wow. Babe. This is chaos. I like it.” Q-bee bercakap sambil tersenyum.

“Oiit. Chaos-chaos jugak. Ni apahal sampai berlari. Kebakaran betul ke apa?” Nour menjawab. Bahu Q-bee diketuk dengan pensil mekanikalnya. Dilihat Cikgu Xiang bercakap dengan Cikgu Hamid, guru disiplin sekolah. Perbincangan yang serius nampaknya. Huru-hara masih berlaku. Kedengaran mereka berdua bercakap mengenai ‘meja’, ‘buku’ dan ‘terbakar’. “WHAT?” Nour terkejut di dalam hati.

“Baiklah kelas. Semua keluar dari pintu belakang ya. We expect there were some explosion back there at library. Semua berkumpul di dataran sementara cikgu dan staff lain uruskan hal ini. Prefects, you know what to do.” Pesan Cikgu Xiang.

“Wow. Explosion. This is interesting.” Q-bee dah macam kera kena belacan. Langkahnya menuju ke arah utara, namun Nour sempat mencapai lengannya.

“Not that easy. You’re coming with us.” Sushi melarang Q-bee pergi ke tempat kejadian.

“Yeah. Let’s go. Nanti merebak pulak api ke apa nanti.” Nour mengiyakan.

Mereka berjalan laju ke dataran perhimpunan. Tempat untuk semua isi sekolah berkumpul jikalau berlaku kebakaran. Pengawas sekolah mula menyuruh pelajar lain berkumpul mengikut kelas masing-masing. Ketua kelas diminta mengira jumlah ahli kelas masing-masing agar tiada yang tertinggal. Hanya dari tingkatan satu hingga tingkatan tiga saja. Setiap tingkatan mempunyai enam kelas. Marikh, Utarid, Neptun, Uranus, Musytari dan Pluto. Semua kelas lain terdiri dari pelajar dari gred yang lebih kurang sama, kecuali Pluto. Pluto hanya menempatkan pelajar yang istimewa. Maksudnya, mereka yang terlebih pandai. Atau lebih tepat gelaran yang diberikan pelajar sekolah ini, Freak Geniuses. Nampak macam biasa-biasa saja, tapi punyai bakat berbeza dari pelajar lain.

Nour mencari Nouh dalam kalangan barisan 3 Pluto. Hanya sekali imbas. Tiada di situ. Baru diingat yang Nouh memakai uniform merah. Berseluar hitam, berkemeja merah dan bertali leher hitam berbelang putih. Uniform pengawas sekolah mereka. “Mesti pergi tolong cikgu lagilah tu.” Nour berbisik dalam hati. Nour tidak seperti Nouh, dia hanya seorang pelajar yang biasa. Walaupun berkali-kali guru disiplin memintanya untuk sama menjadi pengawas sekolah, tetapi Nour menolaknya dengan baik. Atas alasan tidak mahu ada tanggungjawab lain sepanjang pelajarannya. Tidak mahu terganggu. Walaupun keputusannya kadang-kadang melebihi pelajar dari kelas Pluto sendiri, yakni Nouh yang sentiasa mendapat markah penuh setiap kali keputusan peperiksaan keluar. Takut berada dalam keadaan yang sama dengan Nouh, Nour membuat keputusan untuk tidak terlalu menonjol dalam pelajaran.


Huru-hara sudah berhenti. Ada juga sebilangan pelajar yang bertanyakan kepada pengawas mengenai apa yang terjadi. Namun gelengan sahaja yang menjadi jawapan. Mereka sendiri pun tiada idea. Semua guru bergerak ke tempat kejadian, meninggalkan pelajar di dataran. Ahli Majlis Tertinggi Perwakilan Pelajar dan Disiplin juga turut bersama dengan guru-guru ke tempat kejadian. Suasana bingit sebentar di dataran. Semua cuba meneka mengenai apa yang berlaku.


******



Nouh menyeluk kocek seluarnya. Gelang itu masih di situ. “Korang lagi? Anarchist.” Nouh berbisik sendirian. Dilihat almari kayu yang disusuni dengan buku-buku rujukan pelajar. Diukir dengan logo Anarchy. “How can this possible?” Kedengaran suara Headboy, Adrian, berbisik kepadanya. Nouh hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu. Walaupun dalam diam dia menyiasat hal ini, tak mungkin dia dapat merungkai bagaimana mungkin logo itu dapat diukir tanpa dilihat pelajar mahupun staff yang bekerja di dalam perpustakaan itu. Dilihat sekeliling. Api sudah dipadamkan. Satu meja kayu dibakar, bersama dengan buku-buku catatan disiplin pelajar yang dibakar di atasnya. Buku-buku disusun menjadi satu ayat. “Don’t mess with us!”

Makin lama makin teruk. Minggu lepas boleh tahan lagi. Stink Bom meletup dalam bilik disiplin. Nasib baiklah yang meletup tu Stink Bom. Kes kedua, kerusi pengetua hilang. Alih-alih terjumpa dekat tong sampah besar belakang sekolah. Yang tu tak kisah sangat, boleh dicari ganti. Kes ketiga ni lagi teruk. Meja belajar dibakar? Macam mana boleh jadi? Cikgu Hamid, guru disiplin sekolah dah pening kepala memikirkan hal ini. Kalau hendak diikutkan hati, mahu saja dilaporkan kepada pihak berkuasa. Tetapi, seboleh mungkin pengetua tidak mahu pihak kementerian mengetahui hal ini. Boleh menjejaskan reputasi sekolah. “Habis tu kalau dah sampai jadi macam ni? Nak duduk diam saja ke?” Nouh pernah terdengar Cikgu Hamid bertengkar dengan pengetua beberapa hari lalu. Walaupun dia pun sama juga sakit kepala memikirkan hal ini, tetapi dia juga masih ada pelajaran hendak difokuskan.

Bila diceritakan hal ini pada ayah, dia juga nasihat begitu. Belajar tu lebih penting. Hal masalah sekolah, cikgu ada untuk menyelesaikan masalah. Biar orang dewasa menguruskan hal ini. Memang ada logik juga. Tetapi sebagai salah seorang senior di sekolah, mana mungkin Nouh berdiam diri. Tambah lagi bila menjadi salah seorang ahli majlis tertinggi. Adrian dah mendesaknya supaya cari budak-budak yang buat masalah ni. Habis tu kalau dah sampai almari diukir pun orang tak perasan, macam mana? Magik betul. Nak kata budak asrama yang buat, hanya ada pelajar dari tingkatan satu. “Diorang ni dapat link dari situ kot?” teringat kata-kata Aman dua hari lepas. Nasiblah ada seorang kawan yang boleh dipercayai. Aman pun boleh tahan magiknya juga. Macam manalah dia boleh tahu benda-benda yang Nouh sendiri pun tak tahu. Bila tanya, dijawabnya deria ke-9 dia berfungsi dengan baik. Banyaklah deria ke-9 kau, Aman. Nouh tersenyum sendirian bila teringat rakan baiknya itu.

“Hey. What are you smiling for? Anything funny here?” Vivian, penolongnya berbisik apabila secara tiba-tiba melihat Nouh tersenyum sendirian.

“Oh, nothing. Nothing funny here. I remembered some funny things back then. Sorry.” Nouh melihat Vivian di sebelah kanannya.

“You ni. Tak pernah serius. Macam manalah boleh masuk Pluto. Hairan betul.” Vivian mengerutkan kening, sambil melihat guru-guru berbincang sesuatu.

“Haha. I pun tak percaya I boleh masuk Pluto. It’s our teachers decision ‘aight?”

“Yeah.. You got that right. So what do you think happen here? Weird things happen recently right?”

“U-huh. Weird, yet creepy. I’m guessing somebody is fooling around with us.” Mereka masih berbisik. Dilihat Adrian yang berbincang dengan Cikgu Hamid dan pengetua. Muka mereka kelihatan tegang. Afifah, Headgirl berbincang dengan sesuatu dengan Cikgu Xiang. Yang lain, ada yang mengemas meja, dan ada yang menyapu lantai.

“Hey, Vivian. Do you bring your cellphone with you now?”

“Yeah. Why?”

“Snap some pictures of the crime scene for me. Make it very clear. But don’t let the teachers know. You know how to do it well right?”

“Yeah. Like this is the first time you want me to do that.”

“Good girl. Go on.”

Vivian berjalan-jalan meronda kawasan kejadian. Nouh berjalan ke almari dengan ukiran itu. Logo Anarchy itu kelihatan kemas. Diperhati betul-betul logo itu. “Wait. This is weird..”